Ondersteuning School

Handelingsgerichte diagnostiek gaat uit van een hulpvraag die door u als school gesteld wordt. Dit kan een hulpvraag zijn op groepsniveau of individueel niveau. Vanuit deze hulpvraag worden aspecten gezocht en geïnventariseerd, waarna mogelijke acties opgesteld worden. Bij het zoeken naar handelingsgerichte acties wordt er rekening gehouden met zaken die zowel binnen als buiten de school liggen. Hierbij wordt vanuit een positief beeld gewerkt. Er wordt gekeken naar verleden en heden van de betreffende leerling(en), maar ook naar de houding van de leerkracht.

Maat-Werk Zuid West biedt de mogelijkheid om in een nader af te spreken traject deze handelingsgerichte diagnostiek te begeleiden en adviseren. Wij werken met op maat gemaakte trajecten, waardoor vrijwel alle voorkomende hulpvragen behandeld kunnen worden.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw personeel en uzelf vul dan snel het contactformulier in.

INTERVISIE

Intervisie is een manier van werken, waarbij alle gespreksleden aangesproken worden op hun professionaliteit en waarbij zonder discussies toegewerkt wordt naar het handelen van een of meerdere teamleden. Maat-Werk Zuid West biedt de mogelijkheid om op uw school de intervisie te leiden en begeleiden.

Er zijn een drietal intervisiediensten mogelijk:

  1. Teamverband: we gaan volgens de intervisiemethode aan de slag met een aspect dat door het team gedragen dient te worden.
  2. Groepsverband: in kleinere groepen worden aspecten aan de orde gesteld die gelden voor een bepaalde groep van de school, bijvoorbeeld de onderbouw. Er kan ook gekozen worden om in subgroepen van het team wel een en hetzelfde aspect te behandelen.
  3. Intervisiestudie: in een af te spreken traject wordt de vaardigheid van intervisie bijgebracht aan het team, waarna u en het team zelfstandig met de intervisiemethode kunnen werken.

LEERLINGONDERSTEUNING OP SCHOOL

Deze vorm van ondersteuning of begeleiding richt zich op de schoolse situatie. Maat-Werk Zuid West komt op school om in overleg met de ouders en de school specifieke ondersteuning te bieden. Te denken valt bijvoorbeeld aan cognitieve ondersteuning, zoals herhalen van de lesstof, gedragsmatige ondersteuning, zoals 1 op 1 begeleiden van een leerling in de schoolse situatie. Er valt ook te denken aan observeren van de leerling(en), met het oog op een op te stellen handelingsplan.

Leerlingondersteuning kan ook betekenen dat Maat-Werk Zuid West zich richt op de inhoud van handelingsplannen en dergelijke om hierover adviezen te geven, waardoor de effectiviteit van het handelingsplan nog beter ten goede komt aan de leerling.